onsdag den 7. april 2010

Div. (17/3)

"Og tak gud for det." Ja, for pokker! Naar naermeste specialskole ligger 1,5 time vaek og modsat normal skole ikke er gratis, har selv jeg respekt for, at du, der synes at 50 cents til en pick-up er dyrt, takker gud for, at din datter, Leidy, kuner doev paa det ene oere. Jeg er ikke ved at blive troende, men jeg begynder at forstaa hvorfor religion spiller saa stor en rolle i de her menneksers liv. Jeg tror ogsaa, at jeg forstaar Jaime - her er jo ikke andet at lave. Og selvom han ikke vil spille fodbold og ikke tog med ud og fange krabber, fordi han skulle i kirke, er han stadig et rart menneske.
Et er at leve et liv her. Men at goere det som stum analfabet i 50 aar er alligevel noget, der kraever vilje. De siger, at han har Downs-syndrom, men han er ret gammel. Og saa vender hans taer forkert. Ligesom paa den dame, jeg ahr et billede af. Han har en bror i USA og lever enten i et hul el. i et hus laengere nede af bjerget (mit spanske lader det staa aabent til fortolkning) og gaar fra hus til hus i La Breña og faar mad, men ingen taler til ham.
Jeg underviste min 9. klasse i engelsk i dag. Verber i nutid. Nogle var ved at kede sig ihjel, mens andre stirrede hjaelpeloest paa et blankt ark papir. Men jeg fik talt med de to skarpe, og de forstod, at deres klassekammerater ikke forstod. Og jeg fik nogle af drengene til selv at skrive smaa saetninger, efter at have hjulpet dem med hvert eneste ord i en to - tre stykker foerst. De lyttede paent og vi holdt planen for timen. Succesoplevelse :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar