onsdag den 7. april 2010

Skal til laegen (22/3)

og Nicaragua. Og Guns n Roses koncert. Og Joya de Pilar.
Men nu er udslettet i venstre lyske paa stoerrelse med en haandflade, og det er begyndt i hoejre side ogsaa. Jeg fik noget creame for en uges tid siden, som ikke har hjulpet. Jeg tror det var noget binyrebark-et-eller-andet. Det hjalp ikke, men igen, laegen i San Chico udskrev ogsaa astmamedicin mod amoeber, da Rebekka havde det. Vi slaas lidt om at laegge de vildeste planer for videre rejse, fordi den mest syge var Amalie, der kun var med paa platform, og den naestsygeste er Rebekka, der tager hjem en maaned foer alle andre. For snart lang tid siden erklaerede sundhedsministeret "gul alarm" pga. dengue. De fik kritik af oppositionen, fordi kun 4 var doede, men nu er vi oppe paa 2000+ tilfaelde og der er reklamer mod stillestaaende vand, og der gaar regeringsfolk rundt med gift i de mest udsatte egne. 1. gang med dengue skulle ikke vaere saa slem. 2. gang ... knapt saa rart. Jeg gaar i panik, hvis jeg faar 2 myggestik i hvert fald. Den lokale version af pest el. kolera hedder dengue el. malaria. Jeg tror jeg ville vaelge malaria.
Og saa en note mht. mad. De kan lide det asuave (soedt) og jeg har endnu ikke faaet noget bittert, staerkt eller surt udover jocote og mango indio, begge dele spises med salr og verdens staerkeste baer mast ud over. Jeg gav et baer til Sara med ordene: pas paa, det er staerkt. Smag forsigtigt og spyt ud. - hun hader mig endnu.
26/3: P.S. Jeg har svamp. Hvor nedtur er det ikke lige, at have det - af alle de seje, eksotiske sygdomme man kan faa her. Je har faaet noegt andet creame og nogle piller, jeg skal tage hver onsdag. COMUS laegen var der ikke, saa jeg gik 50 meter hen ad gaden til et stort regeringslaegehus, der havde alt medicinsk goejl, som hjertet kunne begaere. Hvorfor COMUS har en klinik er mig et myasterium. Regeringens alternativ var gratis for mig og de lokale. Medicinen ogsaa og umiddelbart virkede de ogsaa mere kompetente der.
Laegerne i det ehr land er sindssygt hurtige til at stille diagnoser. En anden laege kiggede paa Sara udslaet paa benene i 0,3 sekunder, sagde "allergi" og "spis disse antibiotika-, penicillin-, antihistamin-, panodil- og ciprofloxysinpiller, saa forvinder det." Ikke noegt med at finde ud af allergi for hvad eller hvorfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar